Blogger Widgets


POST 1 Title POST 2 Title POST 3 Title POST 4 Title POST 5 Title

Sunday, November 25, 2012

BLOG VIEW: MAN CITY, LAMPARD, A.COLE, FALCAO, BANITEZ... KITA PERLU KEKAL POSITIF DEMI CHELSEA

Posted by ARIFFIN.SOHLIHOON 4:12 AM, under ,,,, | No comments

Salam to all,

Tengah malam ini (ahad pagi isnin) Chelsea akan meneruskan hidup dengan menentang juara bertahan EPL Man City di Stamford Bridge tanpa RDM. Rafa Benitez akan memimpin Chelsea untuk kali yang pertama. Sama ada kita suka atau tidak, perjalanan Chelsea mesti diteruskan dan perlawanaan ini sememangnya cukup penting. Jika menang, Chelsea akan naik ke tangga ke2, 1 mata dibelakang MU. Jika tewas, kita akan tergelincir lagi ke tangga keempat dibelakang West Brom yang menang dengan Sunderland dan 7 mata akan memisahkan Chelsea dengan Man City. Maka, kesimpulannya.... kita perlu menang.

Ok, Malaysian Blues tidak berhajat untuk buat apa-apa prediction tentang perlawanan ini. Kali ini kita sembangkan berkenaan khabar angin dan berita berkenaan transfer player yang banyak kita banyak baca diinternet dalam seminggu dua ini. Dan apa sahaja yang bermain dalam kepala hotak Malaysian Blues ketika menulis posting ini.


Pertamanya, pengurus interim Chelsea yang baru sehari dua dilantik, Rafa dikhabarkan mengeluarkan kenyataan berkenaan Ashley Cole dan Lampard. Kenyataan yang tak sedap untuk kita dengar. Ceritanya, kedua pemain ini mungkin hampir pasti akan meninggalkan Chelsea apabila kontrak mereka tamat hujung musim ini. Yup, memang benar kontrak baru sebenarnya telah ditawarkan oleh Abramovich kepada mereka, tetapi dengan polisi 30 tahun above yang dipegang Chelsea ketika ini, tawaran baru yang ditawarkan mungkin akan menyebabkan kita kehilangan mereka. 

Tempoh lanjutan kontrak dan bayaran pastinya tidak mencukupi bagi mereka berdua. Sesuatu yang menyedihkan bila kita terpaksa kehilangan 2 pemain ini nanti yang begitu banyak sumbangan dan telah sama-sama melalui waktu turun naik Chelsea. Apapun, dipenghujungnya nanti, Lampard akan mendekati umur 35 tahun dan Chelsea tak mampu untuk menyimpan selamanya. Sebelum bersara, Lampard pasti akan mencuba sesuatu yang terakhir buat dirinya dan kemungkinan penghijrahan ke liga MLS Amerika dilihat hampir menjadi kenyataan.



Bagi A. Cole sebenarnya dilihat hampir mustahil untuk mendapat pengganti sehebatnya dengan Bertrand dirasakan masih lagi tidak bersedia dan kurang berpengalaman. Andai boleh, Malaysian Blues mengharapkan Abramovich akan mengambil serius tentang perkara ini dan menggunakan segala kuasa yang dia ada untuk mengekalkan A. Cole. Baru berusia 31 tahun dan terlalu banyak yang mampu diberikannya kepada Chelsea.

Selain  itu, tanpa ragu-ragu, Chelsea sememangnya perlukan penyerang, seorang target man yang mempunyai  naluri pemusnah yang sempurna dan yang mampu diharapkan untuk menghasilkan gol setiap kali dia turun bermain. Walaupun jika Rafa mampu membuatkan Torres kembali kepada asalnya dan Torres menemui sentuhannya kembali secara konsisten, Chelsea memang perlukan sekurang-kurangnya 1 atau 2 penyerang baru Januari ini untuk lebih berbisa. Demi Chelsea mencapai trofi musim ini.


Radamel Falcao masih kekal sebagai sasaran utama kita dan Malaysian Blues akan terkejut jika kita tidak mendapatkannya Januari ini. Come on Abramovich. Show me your money and bring him to the bridge! Selain Falcao, 2 pemain lain yang agak jarang kita dengar juga disebut-sebut dalam minggu ini dan menjadi sasaran yang mungkin jika kita tidak mendapat Falcao.

Rakan senegara Falcao iaitu Jackson Martinez disebut-sebut dan dikaitan dengan perpindahan ke Chelsea dan dikatakan pemain ini "amat gembira" dikaitkan dengan Chelsea. Pemain berusia 25 tahun ini merupakan seorang striker yang tipikal dalam mendapatkan gol dan merupakan sasaran yang baik jika benar. Dia merupakan seorang penyerang yang pantas dan suka melakukan larian mengelirukan dibelakang pertahanan lawan. Jenis pemain yang kita perlukan dengan adanya trio Mazacar. Dianggarkan bernilai sekitar 20 juta pound, tetapi kita sendiri tahu bagaimana kelabnya Porto jika tiba masa rundingan dengan Chelsea. Malaysian Blues melihat tansfer pemain ini agak trigger dan sedikit sukar.

Damiao
Selain itu, pemain Brazil Leandro Damiao yang juga menjadi buruan Spurs dikaitkan. Pemain ini secara terus terang menyatakan keinginannya untuk menyertai rakan-rakan sepasukannya dalam skuad kebangsaan Brazil, Ramires, Luiz dan Oscar di Chelsea. Bagi Malaysian Blues, pemain ini merupakan sasaran yang lebih realistik dan dianggarkan hanya berharga sekitar 15 juta pound. Pilihan yang lebih murah yang dirasakan dan mempunyai kualiti sebagai penjaring gol yang konsisten. Tidaklah bertubuh sasa semantap Drogba tetapi mempunyai kekuatan dan ketinggian dan hebat di udara. Hanya berumur 23 tahun, ini adalah antara pilihan terbaik lebih-lebih lagi dengan polisi terhad 30 tahun Chelsea.

Seorang laigi pemain Brazil, Paulinho disembangkan dalam beberapa minggu ini. Chelsea sememangnya mahukan seorang lagi defensive midfielder yang juga bagus dalam membuat serangan. Pastinya satu pilihan. Kita hanya ada 2 pemain diposisi ini iaitu Mikel dan Ramires. Dengan Lampard masih lagi cedera dan Mikel akan bermain dalam Kejuaraan Negara Afrika, keperluan seorang lagi defensive midfield cukup penting.

Ada lagi nama-nama lain juga dikaitan dengan Chelsea. Oleh kerana nama kita adalah Chelsea maka adalah tidak menjadi sesuatu yang mengejutkan dan menghairankan dengan banyak lagi nama dikaitkan. Apa yang pasti, Januari ini cukup penting dan Chelsea mesti mendapatkan beberapa pemain baru.


Ok, akhir sekali Malaysian Blues berharap agar penyokong Chelsea kekal positif dan terus menyokong Chelsea sepenuhnya. Tidak dinafikan masa ini adalah masa yang sukar bagi sesetengah penyokong. Tetapi apa yang penting, semua penyokong perlu dan mesti berada di belakang Chelsea dan ingatlah ketika tempoh-tempoh sebegini, kata-kata akan keluar dari banyak mulut-mulut, permainan minda akan mula dimainkan dan dalam bisnes bolasepak ~ pemain, pengurus, lembaga pengarah Chelsea kita yakin akan melakukan apa sahaja yang boleh dan jika apa yang dilakukan untuk kebaikan Chelsea, maka itulah yang perlu kita sokong. 

Malaysian Blues tidak kata gembira dengan perlantikan Rafa, tetapi apa yang perlu kita lakukan ketika ini ialah kita perlu lebih-lebih lagi melihat dengan positif apa juga situasi. Pemikiran negatif, komen yang emosi dan sebagainya tidak akan membantu. Memang masa ini cukup sukar bagi kita tetapi ingat... satu persamaan yang ada ialah, manager, pemain, pengurusan Chelsea, Abramovich dan lebih-lebih lagi kita... kita semua mahukan trofi, kita semua mahukan kejayaan. 

Lets rock tomorrow... 

Malaysian Blues - The Chelsea FC



Berikan komen anda...


Kongsikan dengan rakan..

0 comments:

Post a Comment

Komen anda di sini...

MALAYSIAN BLUES - POST TERKINI

MALAYSIA SUPER LEAGUE 2014

ENGLISH PREMIER LEAGUE 2014/15

Komen anda mengenai BLOG MALAYSIANBLUES di sini...

MBCFC YouTube

MALAYSIA - AFF 2010 CHAMPIONS

HARIMAU MALAYA - AFF2010 CHAMPIONS

CFC - KING OF EUROPE

CFC - KING OF EUROPE

Kisah Lama

Archives