Blogger Widgets


POST 1 Title POST 2 Title POST 3 Title POST 4 Title POST 5 Title

Thursday, September 13, 2012

MALAYSIAN BLUES PLAYER OF THE DAY: SUPER FRANK LAMPARD

Posted by ARIFFIN.SOHLIHOON 1:03 AM, under , | No comments

Salam to all...

Malaysian Blues Player of the day: Super Frank Lampard


Super Frank. Legend.
Frank Lampard. Apa yang perlu kita tahu? Midfielder Chelsea. Lagenda The Blues. Lampard dianggap salah seorang pemain midfield terbaik dunia dalam generasinya semuanya bersama Chelsea dengan 93 caps untuk negaranya England dengan 26 gol setakat ini.

Lampard memulakan kareer bolasepak profesionalnya bersama West Ham United di mana bapanya Frank Lampard Sr juga pernah bermain. Bersama pasukan utama West Ham buat pertama kalinya pada musim 1997/98 dan membantu pasukannya menamatkan liga di tangga ke-5 liga pada musim berikutnya yang merupakan kedudukan tertinggi pernah West Ham capai.



Frank Lampard dibawa masuk ke Chelsea pada tahun 2001 dengan harga perpindahan sebanyak 11 juta pound. Bermula dengan penampilan pertamanya bersama Chelsea, Lampard telah mencipta rekod bermain 164 perlawanan EPL berturut-turut tanpa gagal. Memperkukuhkan dirinya sebagai penjaring  gol yang profilic di Chelsea dan merupakan watak utama yang membawa pulang "back to back" kejuaraan EPL ke Stamford Bridge pada 2004/05 dan 2005/06 serta double pertama pada 2007.

Menandatangani kontrak baru pada 2008 dan menjadi pemain EPL bergaji paling mahal ketika itu dan menjaringkan gol dalam perlawanan akhir Champions League di tahun yang sama. Memenangi FA Cup untuk kali kedua pada 2009 dan menjaringkan gol kemenangan dalam perlawanan akhir. Pada musim 2009/10, Lampard membantu Chelsea untuk menjadi juara berganda domestik dengan memenangi kejuaraan liga EPL dan FA Cup. Musim itu juga merupakan musim terbaiknya dengan Chelsea dengan 22 gol liga dan 17 assist. Saat terbaiknya tiba pada musim lepas apabila menjadi kapten Chelsea (menggantikan John Terry yang digantung perlawanan) untuk menjulang UEFA Champions League buat Chelsea.




Frank Lampard diiktiraf sebagai Chelsea Player of the Year sebanyak 3 kali dan merupakan pejaring gol ketiga terbanyak sepanjang zaman Chelsea dengan 186 gol dalam semua kejohanan. Lampard juga merupakan salah seorang daripada lima pemain dan satu-satunya pemain midfielder yang pernah menjaringkan lebih 150 gol dalam EPL. Selain itu, Lampard juga merupakan pemain dikedudukan kedua yang mempunyai assist terbanyak (91 assist) dalam EPL sepanjang zaman. Direkodkan dengan membuat 1400 hantaran yang berjaya (successful passes) dgn sekurang-kurangnya 10 atau lebih assist setiap musim. 

Pada 2005, Lampard telah diundi Footballer of the Year oleh Football Writer's Association (FWA)  seta menduduki tempat kedua FIFA World Player of the Year dan Ballon d'Or. Pada 2010 dia menerima Anugerah Khas FWA. Pada 23 Disember 2009, Frank Lampard dinamakan sebagai EPL Player of the Decade oleh statistik rasmi EPL.




Diperingkat antarabangsa, Lampard mempunyai caps England melebihi 90 kali sejak debut pertamanya pada Oktober 1999 dan telah menjaringkan sehingga kini 26 gol. Dia telah dipilih England Player of the Year dua tahun berturut-turut pada 2004 dan 2005. Frank Lampard dinamakan salah seorang pemain dalam Team of the Tournament ketika EURO 2004 apabila menjaringkan 3 gol daripada 4 perlawanan. Merupakan penjaring terbanyak England dalam kempen kelayakan Piala Dunia 2006 dengan 5 gol dan beraksi dalam Piala Dunia 2006. Lampard juga merupakan pengambil sepakan penalti paling berjaya dengan 8 gol untuk England yang telah memecahkan rekod sebelumnya yang dipegang oleh Ron Flowers dan Alan Shearer.

Musim 2012/13, Frank Lampard yang kini berusia 34 tahun (lahir Jun 1978) telah diiktiraf sebagai lagenda Chelsea bersama-sama John Terry dan masih berbisa dan setakat ini telah menjaringkan 2 gol dalam 3 perlawanan EPL 2012/13 setakat ini.




SUPER FRANK LAMPARD, CHELSEA LEGEND.

Malaysian Blues - The Chelsea FC



Berikan komen anda...


Kongsikan dengan rakan..

0 comments:

Post a Comment

Komen anda di sini...

MALAYSIAN BLUES - POST TERKINI

MALAYSIA SUPER LEAGUE 2014

ENGLISH PREMIER LEAGUE 2014/15

Komen anda mengenai BLOG MALAYSIANBLUES di sini...