Blogger Widgets


POST 1 Title POST 2 Title POST 3 Title POST 4 Title POST 5 Title

Tuesday, September 11, 2012

BLOG VIEW: MALAYSIA 0 - 2 VIETNAM! ADAKAH DATUK K MASIH DALAM METHOD TESTING?

Posted by ARIFFIN.SOHLIHOON 11:56 PM, under ,, | No comments

Salam to all...


Come on Datuk K... be serious! 
Selesai perlawanan persahabatan Malaysia vs Vietnam. Semua sudah maklum Harimau Malaya kecundang 2-0 di tangan Vietnam. Yup! sememangnya ini hanyalah perlawanan persahabatan tetapi dengan hanya 2-3 bulan sebelum bermula cabaran sebenar AFF Cup apa lagi yang kita fikirkan. Bagi Malaysian Blues masa yang ada semakin singkat untuk persiapan. Adakah Datuk K Rajagopal masih lagi tercari-cari barisan kesebelasan utama untuk mempertahankan AFF Cup di bumi sendiri?

Tolonglah Datuk... memang kita adalah juara bertahan tetapi title itu sahaja tidak cukup. Kalah dan menang sememangnya adat bertanding tetapi apa yang kita lihat dalam perlawanan malam ini cukup mengusarkan kita. Permainan Malaysia terutamanya di separuh masa pertama sememangnya mengecewakan. Adakah ini barisan 1st eleven kita? Datuk sebenarnya tentu lebih arif. 45 minit pertama terlalu memperlihatkan bahawa ranking kita sememangnya di bawah Vietnam. Pemain kita hakikatnya gagal untuk mencabar permainan pantas Vietnam. Barisan tengah seakan ketandusan idea dan hantaran dan gerakan terlalu mudah dipatahkan. 




Vietnam menerapkan permainan menyerang sejak mula wisel ditiupkan. Apa yang dapat kita lihat walaupun pemain lawan telah jauh kehadapan, apabila peluang counter attack diperolehi, pemain seolah-olah hilang punca dan Vietnam terlalu mudah mengembalikan penguasaan mereka. Gerakan-gerakan pemain kita dipatahkan dengan hantaran-hantaran lemah dan entah ke mana. Secara keseluruhannya separuh masa pertama milik Vietnam. Mereka sebenarnya berhak mendahului lebih dari 1 gol dalam separuh masa jika tahap permainan pemain kita dan mereka diperbandingkan.

Apa yang sebenarnya ingin dilakukan oleh Datuk K dalam perlawanan ini? Masih lagi membuat testing? Mencuba pemain? Ini bukan masanya lagi. Dengan jumlah perlawanan persabahatan yang cukup sedikit disusun FAM untuk pasukan, kita sebenarnya tak cukup masa untuk menguji lagi. Dalam jangka masa yang semakin hampir dengan kejohanan sebenar, masa ini seharusnya dalam kepala sudah lengkap kesebelasan utama kita. Dan kita turun dalam perlawanan persabahatan seperti ini bukan lagi untuk testing atau menguji dan memilih pemain tetapi sewajibnya kita turun dengan misi memberi amaran kepada jiran tetangga kita bahawa kita telah bersedia. Perlawanan-perlawanan seperti ini seharusnya adalah medan memperkuatkan keserasian dan persefahaman antara pemain. 

Eksperimen?
Adakah kita tidak kisah dengan keputusan perlawanan hanya kerana ianya perlawanan persahabatan? Vietnam datang ke sini penuh dengan misi memberikan amaran kepada pesaing mereka tetapi adakah kita turun sekadar masih lagi dengan misi memilih pemain? Ini bukan masanya lagi. Hampir 60 minit kita tenggelam dalam perlawanan ini. Hanya selepas kemasukan Safee Sali, S Kunalan, Alex dan Badrul Bakhtiar kita barulah mula mencabar. Dengan persembahan yang tidak memuaskan dalam separuh masa pertama pertukaran pemain sepatutnya telah dilakukan sewaktu rehat. Kita lihat, penyokong tetap bersama Malaysia walaupun ketinggala 2 kosong. Mungkin kita tak bernasib baik untuk tidak menjaringkan sekurang-kurangnya 1 gol saguhati tetapi perlu kita ingat Vietnam juga berpeluang menambah gol mereka.

Ok, yang sudah-sudah. Kita terima hakikat kita tewas malam ini. Tewas dengan jaringan gol juga tewas dalam memberikan cabaran terutamanya dalam 60 minit permainan. Kita tahu, semangat Harimau Malaya tak pernah pudar dan semua pemain telah bermain bersungguh-sungguh. Mungkin percaturan kita silap tetapi apa yang Malaysian Blues nampak? Malaysian Blues berharap Datuk K selepas ini tidak lagi masih mahu mencuba atau testing pemain. 2 tahun selepas kemenangan di Jakarta seharusnya sudah cukup untuk Datuk K tahu siapa yang seharusnya diturunkan dalam kesebelasan utama. Thats all! Dan jika diperlawanan persabahatan selepas ini pastikan kita turun dengan misi MEMBERI AMARAN dan mewujudkan label FEAR FACTOR kita kepada pencabar lain dan bukannya TESTING & TESTING lagi.

Come on Malaysia, Come on Harimau Malaya. Lupakan kekalahan malam ini. Kepada semua pemain dan Datuk K Rajagopal, kami tetap berada dibelakang kamu kerana kami juga anak Malaysia. 

Malaysian Blues - The Chelsea FC



Berikan komen anda...


Kongsikan dengan rakan..

0 comments:

Post a Comment

Komen anda di sini...

MALAYSIAN BLUES - POST TERKINI

MALAYSIA SUPER LEAGUE 2014

ENGLISH PREMIER LEAGUE 2014/15

Komen anda mengenai BLOG MALAYSIANBLUES di sini...