Blogger Widgets


POST 1 Title POST 2 Title POST 3 Title POST 4 Title POST 5 Title

Monday, September 24, 2012

BLOG VIEW: DAVID LUIZ AS HOLDING MIDFIELDER... ADA BERANI?

Posted by ARIFFIN.SOHLIHOON 1:37 AM, under ,,,,, | No comments


Salam to all...

Malaysian Blues "rehat" tak berblogging dalam seminggu ni. Agak sibuk dengan urusan kerja. Apapun blues tetap blues. Sehingga minggu depan mungkin posting dalam blog pun kejap ada kejap takde... still busy.



Anyway, congrat The Blues! yang dinanti-nanti akhirnya tiba semalam. Selepas tewas dengan Atletico Madrid, kita seri dalam 2 match (QPR, Juventus). Winning ways akhirnya bermula semula semalam. Hard fought. Apapun we still at the top.

Chelsea akhirnya menumpaskan juga Stoke City yang cukup-cukup liat. Terima kasih dengan gol minit-minit akhir A.Cole. Yup, Cole memang pemain pertahanan kiri terbaik dunia. Tanpa ragu. RDM membuat rotation dan gamble dengan "bintang-bintang baru" tetapi akhirnya seperti mana banyak kali berlaku sebelum ini, "bintang lama" juga yang secara instrumentalnya memastikan 3 mata penting buat Chelsea. Apapun... semua pemain sememangnya bekerja keras untuk kemenangan ini.

Chelsea vs Stoke City. Hampir boleh dikatakan permainan adalah milik Chelsea. Serangan bertali arus. Apapun Chelsea masih gagal menlonjakkan permainan sepertimana persembahan ketika bertemu Newcastle bulan lepas. Ketakutannya adalah, seperti biasa kebelakangan ini terlalu banyak hantaran yang entah kemana dan bermain di tempat sendiri kadangkala cukup-cukup terasa amat frust bila gol yang ditunggu-tunggu tak kunjung tiba. RDM meninggalkan Lampard dan Terry dibangku simpanan yang sebenarnya bagi Malaysian Blues amat mengejutkan memandangkan kita amat-amat tahu bahawa Stoke City adalah team yang cukup organise dan cukup-cukup bermain secara fizikal. 


Apa yang positif? Yup... menangis tengok Oscar main... Marvellous quality. Melihat David Luiz menidakkan galah panjang Peter Crouch dan Mata yang kelihatan cukup fresh dan penuh konfiden. Kapten semalam, Petr Cech juga mantap... pasti berbesar hari dengan clean sheet ini.




Mikel? Hakikatnya Malaysian Blues sebenarnya peminat Mikel. Tetapi selepas 3-4 perlawanan ini, Mikel seolah-olah telah kehilangan apa yang boleh dilakukan sebenarnya. Agak mengecewakan dan kadangkala rasanya RDM perlu menyedari bahawa mungkin ini masanya untuk dia mencuba pilihan lain untuk masalah yang dihadapi Mikel. Apa yang boleh RDM lakukan? David Luiz. RDM mungkin boleh menggunakan David Luiz sebagai holding midfield. Luiz membaca permainan cukup baik. Untuk jarak tertentu dalam 10-20 meter, dia juga mempunyai kepantasan dan mampu membuat hantaran yang baik. David Luiz sentiasa bersedia untuk kehadapan dan bermain dengan misi yang jelas. Bagi Malaysian Blues, ketika ini Mikel selalu hilang punca, hantaran hilang dan dia sendiri selalu hilang dalam posisi yang sepatutnya berada dalam masa-masa tertentu. Dengan formasi yang RDM terapkan ketika ini, holding midfielder cukup-cukup penting peranannya. Come on RDM.... mungkin cuba David Luiz? Ada berani? Dan lagi Gary Cahill cukup cemerlang untuk berada disisi Terry untuk full back.



Sorry to say... jauh dari dalam diri, hakikatnya Malaysian Blues merasakan dan mula gusar dengan gaya bahasa badan Fernando Torres. Jelas kelihatan semalam, banyak kali, no. 9 ni tidak 100% gembira dan ini perlu ditangani segera. Yup! Segera! KONFIDEN.... itulah yang amat diperlukan Torres ketika ini. Dia perlukannya. Dia amat perlukan gol atas namanya ketika ini dan Chelsea amat-amat memerlukan Torres berada pada tahap form yang terbaiknya (at least sehingga kita ada seorang lagi penyerang prolific yang mampu untuk score gol week in week out ~ hopefully Januari nanti rumours En. Falcao menjadi blues jadi kenyataan).

Minggu depan perlawanan tumpuan akan terarah kepada the Blues bila bertandang ke stadium jiran rival London, Arsenal. Sesuatu yang amat-amat positif kita perlukan dalam perlawanan ini. Jika RDM dan "budak-budak muda" Chelsea mampu melenyapkan Arsenal malam itu dan membawa balik 3 mata maka kita sebenarnya sudah mula boleh memasang impian yang hari kita sebenarnya telah kembali. Tetapi beware... performance Arsenal vs Man City sebentar tadi. Apapun The Blues mampu.... we are the best in London. 

Berada di puncak liga dengan 13 mata dari 5 perlawanan adalah satu kedudukan yang cukup baik dan minggu depan adalah peluang untuk The Blues memlebarkan "jarak" dengan rival di permulaan musim ini.

Come on Chelsea. Winning ways already come back to us. We need more!

Malaysian Blues - The Chelsea FC



Berikan komen anda...


Kongsikan dengan rakan..

0 comments:

Post a Comment

Komen anda di sini...

MALAYSIAN BLUES - POST TERKINI

MALAYSIA SUPER LEAGUE 2014

ENGLISH PREMIER LEAGUE 2014/15

Komen anda mengenai BLOG MALAYSIANBLUES di sini...