Blogger Widgets


POST 1 Title POST 2 Title POST 3 Title POST 4 Title POST 5 Title

Tuesday, September 25, 2012

BLOG VIEW: CAPTAIN JOHN TERRY ~ PENGKISAHAN YANG MEMBUATKAN KITA MARAH!

Posted by ARIFFIN.SOHLIHOON 1:17 AM, under , | No comments

Salam to all...

This is JOHN TERRY. Captain, Leader, Legend.


TRUE LEGEND!
Kisahnya... ada satu ketikanya dalam minggu ini di sebuah hotel di Kota London atau dalam masa terdekat ini di laman web rasmi FA England, kapten kita Chelsea akan didapati bersalah atas tuduhan mengeluarkan kata-kata perkauman ke atas Anton Ferdinand. Confirm. Terry sudah fikirkan begitu. Malaysian Blues juga fikirkan begitu. Dan begitulah menceritakan kenapa Terry mengumumkan persaraannya dalam bolasepak antarabangsa semalam.

TIDAK! Tidak sesekali Terry melontarkan bahawa pengumuman ini adalah isyarat yang dia mengaku bersalah. Terry takkan lakukan itu walau apapun keputusan panel disiplin FA England. Mungkin sebahagian org telah terbenak dalam kepala mereka berkenaan bersalahnya Terry tetapi Terry akan tetap terus dengan protes dengan apa yang keluar dari mulutnya pada satu petang di Loftus Road musim lalu adalah berpunca dari salah faham dalam kepanasan perlawanan ketika itu. Hakikatnya, kita telah mendengar semua bukti dari semua pihak dan keputusan mahkamah di Westminster Magistrates Court telah dibacakan. Terry tidak bersalah. So sekarang ini... kita tahu dimana pendirian kita ini sebagai fan Chelsea.



John Terry. Berdiri teguh dengan pendiriannya dan apa yang menjadi pertaruhan dalam mempertahankan pendiriannya adalah reputasi dan kariernya. Mungkin ada yang berfikir dia tidak punyai nama yang baik untuk dipertahankan tetapi semuanya ini adalah salah dan tidak betul. Apa yang Terry mahukan ketika ini? Menjaga nama baik dan reputasinya sebagai seorang yang bukan rasis dan hakikatnya kini Terry sudah hilang kepercayaan dan respek dengan kebenaran yang FA England sebenarnya gagal untuk berperanan secara adil. Terry merasakan kehadirannya di masa hadapan dalam barisan England diperingkat antarabangsa tidak dapat dipertahankan. Dijatuhkan "bersalah" secara pastinya akan menyebabkan kehadirannya dalam bilik persalinan England yang bercampuran bangsa juga sukar untuk dipertahankan. Dan... semua sudah menjangka dan meletakkan keputusan John Terry akan "didapati bersalah".

"I am making this statement today in advance of the hearing of FA diciplinary charge because I feel The FA, in pursuing charges against me where I have already been cleared in a court of law, have made my position with the national team unteanable." - JT

Tipikal ~ seseorang tidak boleh dijatuhkan bersalah dalam keadaan seperti ini iaitu keputusan bersalah sebelum didapati bersalah dalam perbicaraan yang dikatakan "adil". Apa yang pasti, perjalanan perbicaraan disiplin FA England sebenarnya tidak mencapai satu standard perbicaraan di mahkamah undang-undang. Mahkamah jenayah dan sivil memerlukan pembuktian yang jelas dan terperinci dari pihak pendakwa. Pendengaran perbicaraan FA England tidak memerlukan bukti pun. Untuk ini... paling bodoh pun, Terry ada asasnya.



Lihatlah dari kaca mata kebarangkalian dengan kaedah atau method bagaimana untuk menjadikan Terry didapati bersalah. Faktanya ~ kita sudah menjangkakan apa hasil dalam perbicaraan FA England berkenaan Terry ini. Pada 2011, daripada 473 kes disiplin yang dibicarakan oleh panel disiplin FA England - keputusan BERSALAH adalah pada kadar 99.5%. Hahahaha... inilah yang sebenarnya berlaku bilamana pihak yang membuat pertuduhan, itulah juga pihak yang bertindak sebagai hakim. Hmmmm....

Dengan kadar 99.5% ini, Terry mempunyai peluang yang sama dengan kes sebelumnya. 99.5% beb!. Apapun Terry akan terus berjuang membersihkan namanya tetapi dalam masa yang sama dia sedar realiti dalam FA England. Perbicaraan bermula pagi Isnin London, tetapi seminggu sudah perdebatan undang-undang disembangkan. Sebab mengapa masa yang diambil dari selesainya kes di mahkamah sebelum ini adalah kerana peguam Terry mempertikaikan panel yang akan dilantik untuk pendengaran kes. Sekarang panelnya tinggal seorang sahaja orang FA iaitu yang akan menjadi pengerusi panel. Yang lain adalah panel bebas termasuk bekas midfield Blackburn Rovers, Stuart Ripley.

Semalam, keputusan Terry sudah jelas mengenai pembabitannya dalam skuad England. Mungkin dia telah memikirkannya secara mendalam sejak beberapa minggu lalu tetapi minggu ini keputusan ini diumumkan tepat pada masa dan ketikanya pendengaran kes mahu bermula.

Dan inilah undang-undang FA England dalam buku undang-undang mereka sendiri yang sengaja tak mahu digunapakai oleh FA England terutamanya dalam isu Terry:

paragaraph 6.8:
"where the subject matter of a complaint or matter before the Regulatoty Commission has been the subject of previous civil or criminal proceedings, the result of such proceedings and the facts and matters upon which such result is based shall be presumed to be correct and the facts presumed to be true unless it is shown, by clear and convincing evidence, that this is not the case".


Secara mudahnya apa yang kita paham ~ kecuali sesuatu bukti dapat dikemukakan yang menidakkan satu keputusan itu maka semua bukti dan keputusan dalam perbicaraan jenayah atau sivil di mahkamah jenayah atau civil itu dianggap dan diterima sebagai satu keputusan akhir.

Terry pasti dengan keputusan mahkamah dan ianya telah dianggap selesai. Tetapi dia silap. Dendam kesumat sesetengah pihak memastikan kes ini diteruskan dengan perbicaraan yang lebih rendah tahapnya berbanding perbicaraan mahkamah civil atau jenayah yang memerlukan pembuktian yang lebih terperinci. Hakikatnya, Terry sebenarnya telah menghidu hala tuju FA England untuk memastikan dia bersalah walaupun bertentangan dengan undang-undang yang termaktub dalam buku undang-undang mereka sendiri. Disebabkan itu, Terry mengambil keputusan untuk bersara di arena antarabangsa pada umur 31 tahun sahaja. No turning back!



FA England kini sebenarnya berada dalam status "eradicting complication" kerana kepastian dan kepercayaan tidak lagi diperlukan. Dan lagi, untuk memastikan Terry di jatuhkan "bersalah" tidak memerlukan lagi bukti. Kebarangkalian dan kemungkinan keputusan kini hampir pasti ditemui untuk menghukum bersalah ke atas Terry.

So.... adakah ini adil?

Minggu lepas, pemain Stoke City, Andy Wilkinson digantung 3 perlawanan apabila didapati bersalah kerana "violent conduct" ke atas Mario Balotelli ketika perlawanan dengan Manchester City. Tidak dilihat oleh pengadil, dia menyiku Balotelli dalam perlawanan. Tiada siapa tahu jika Wilkinson sengaja untuk melakukannya (bukti video mengesahkannya) walaupun pengurusnya Tony Pulis mengatakan ia tak disengajakan tetapi jika FA England mahu membahaskan setiap insiden seperti ini yang berlaku maka agak sukar untuk hukuman dijatuhkan dan akhirnya perlawanan bola akan menjadi seperti tiada undang-undang. Maka keputusan dibuat. Digantung 3 perlawanan. Apapun kehidupan dan karier Wilkinson tidak terjejas dengan apa yang telah dilakukannya. Dia akan menjalani penggantungan dan kehidupan diteruskan. Selepas tamat penggantungan dia akan bermain semula. Tiada siapa akan meminta-minta untuk dia disekat di Britannia Stadium. Tiada siapa juga yang akan menyatakan bahawa karier antarabangsanya jika ada sepatutnya ditamatkan.

Ini semua berbeza dengan John Terry. Segala bentuk komplikasi menunggunya bila nanti keputusan bersalah diumumkan secara rasmi. Karier antarabangsanya dengan England pasti lenyap. Sesetengah juga akan berfikir bahawa masa depannya dengan Chelsea juga akan terjejas kerana setiap kehadirannya di Stamford Bridge akan bertentangan dengan undang-undang Chelsea sendiri. Paling ringan pun, dia tidak akan dapat meneruskannya sebagai kapten. Tapi kita tahu bagaimana sokongan yang tak berbelah bagi dari Chelsea sendiri dan penyokong.

Tanpa ragu, jatuhnya hukum "bersalah" kepada Terry akan memberikan sedikit sebanyak memberi impak buat Chelsea. Penggantungan yang panjang mungkin akan dihadapi kesan daripada keputusan ini kelak. Untuk Chelsea memiliki kapten yang "didapati" rasis akan pastinya membantutkan segala inisiatif anti-rasis yang diusahakan Chelsea. FA England mahu dilihat proaktif dalam isu rasism ini. England kehilangan kapten yang cukup berwibawa. yang memberikan segalanya untuk England. Bila mana FA melucutkannya dulu yang membawa kepada kehilangan manager Fabio Capello. Dan akhirnya majistret membuat keputusan tidak bersalah kepada John Terry Julai lalu, pengerusi FA England sebenarnya telah dilihat salah perkiraan. Tidak sukar melihat perkiraan ini. 471 daripada 473 kes yang didengar FA berjaya dijatuh hukum oleh FA. Mereka membakar buku undang-undang mereka sendiri bila menafikan keputusan mahkamah.

Karier antarabangsa John Terry bermula dengan cap pertamanya pada Jun 2003 dalam pertemuan persahabatan menentang Hungary. Sehingga persaraan diumumkan semalam, John Terry memiliki 78 caps keseluruhannya. Dia dilantik sebagai kapten England pada 2006 menggantikan David Beckham. Perlawanan terakhir Terry bersama England adalah pada awal bulan ini menentang Moldova dimana England menang 5-0.



THE BLUES - THE CHELSEA FC. England lost is Chelsea gain? Berat mata memandang berat lagi bahu Terry yang memikul. Terry adalah seorang pemain yang akan beraksi dengan penuh kesungguhan baik buat negaranya England ataupun Chelsea. Adakah persaraannya akan membawa implikasi positif untuk Chelsea? Apa yang pasti, Terry akan mempunyai ruang yang lebih untuk The Blues dengan tiada komitmen dalam perlawanan untuk England akan datang. Untuk dirinya, kita semua tahu bahawa dia sebenarnya tidak mahu bersara tapi terpaksa bersara. Ini mungkin yang terbaik buat dirinya dan mungkin juga terbaik buat Chelsea.

Apa pandangan anda?
Apa yang pasti, bagi semua the Blues, John Terry kekal Captain, Leader & Legend.... Always.

"I am today announcing my retirement from international football. I would like the England managers who had selected me for my 78 caps. I have great pleasure in sharing that honour with all the players that I've played with. I would like to thank them, the fans and my family for their support and encouragement during my international career.

Representing and captaining my country is what I dreamed of as a boy and it has been a truly great honour. I always given my all and it breaks my heart to make this decision. I want to wish Roy and the team every succes for the future.

I am making this statement today in advance or the hearing of the FA disiplinary charge because I feel The FA, in pursuing charges againts me ehere I have already been cleared in a court of law, have made my position with the national team untenable.

I now look forward to playing for Chelsea FC, and challenging for domestic and European honours, and I want to thanks the fans and the club for their continued support."

~ JOHN TERRY

Malaysian Blues - The Chelsea FC



Berikan komen anda...


Kongsikan dengan rakan..

0 comments:

Post a Comment

Komen anda di sini...

MALAYSIAN BLUES - POST TERKINI

MALAYSIA SUPER LEAGUE 2014

ENGLISH PREMIER LEAGUE 2014/15

Komen anda mengenai BLOG MALAYSIANBLUES di sini...