Blogger Widgets


POST 1 Title POST 2 Title POST 3 Title POST 4 Title POST 5 Title

Wednesday, September 26, 2012

BLOG VIEW: JOHN TERRY SALUTE FA ENGLAND 2 JARI, OK KALAU KITA TAMBAH 1 JARI?

Posted by ARIFFIN.SOHLIHOON 1:52 AM, under | No comments


Salam to all.... 

Menunggu perlawanan Chelsea vs Wolves, Malaysian Blues mahu sekali lagi melihat dan cuba melepaskan rasa kecewa berhubung "perbicaraan" berkenaan John Terry. Apa yang pasti kali ini bukan berkenaan JT vs Anton Ferdinand tetapi JT & semua Chelsea fans vs FA England. Malaysian Blues cuba untuk meletakkan beberapa point penting yang dirasakan waras bagi semua blues mempertahankan kapten kita yang sedang berada dalam situasi "under attack". Kita sedar dan sebenarnya terkilan kerana apa yang berlaku ketika ini, John Terry telah menjadi salah seperti seorang pemain yang paling dibenci dalam kancah bolasepak England ketika ini. Penyokong-peyokong rival (walaupun sesetengahnya bukan direct rival pun) semuanya bersorak mencaci John Terry.




Inilah sebahagian asam garam bolasepak, mungkin bukan di Malaysia yang kita cintai. Apa isu yang berlaku telah menjadi semakin jauh dan penghujungnya ketika ini, John Terry akhirnya terpaksa bersara dalam arena bolasepak antarabangsa dan peminat Blues biarpun sedikit terkejut dalam masa yang sama teguh berdiri di sisi John Terry. Bukan sekali John Terry dihambur kata caci dan maki serta di"boo" setiap kali beraksi di gelanggang lawan tetapi peminat Chelsea seharusnya bangga yang kapten kita memberikan jawapan kepada setiap cemuhan dan makian dengan persembahan yang menakjubkan setiap kali beraksi. Setiap kali dia di"boo" sepanjang masa org semakin cemburu dengan ketenangan dan persembahan mantapnya.

Katalah apa yang nak dikata berkenaan John Terry. Seorang rasis, seorang penipu, budak jahat, apa sahaja boleh dikatakan tetapi hakikat sebenarnya dia adalah seorang manusia biasa yang melakukan kesilapan (dia mat saleh) dan apa yang disorakkan ketika ini, John Terry tahu dan semua orang tahu bahawa dia telah dilepaskan dan didapati tidak bersalah oleh mahkamah. Itu fakta.

Namun begitu, FA England tidak berfikir begitu dan membuat keputusan seolah-olah keputusan mahkamah tidak cukup bagus (walaupun telah termaktub dalam buku perlembagaannya sendiri rujuk posting lepas) dan seterusnya memilih untuk membuat perbicaraan mereka sendiri terhadap John Terry. Bagi Malaysian Blues , keputusan ini adalah satu keputusan yang amat memalukan. Hakikatnya dia telah dibersihkan di mahkamah civil. Dan jikalah nanti dia didapati tidak bersalah oleh panel FA England maka apa pula selepas itu? adakah FIFA pula akan membuka penyiasatan baru? Berapa banyak kali mereka mahu membenci John Terry?

Apa yan kita lihat adalah suatu yang tidak betul dan memperlihatkan bagaimana FA England langsung tidak menghormati keputusan yang dibuat mahkahmah dan layanan buruknya ke atas Terry. Pemain yang telah meletakkan sepenuh jiwa raganya kepada England sejak sedekad yang lalu. Betapa bangganya dia bila berada dalam baju 3 singa England. Lihat bagaimana setiapkali dia menyanyikan anthem England dia menyanyikannya dengan penuh bangga. Apa yang pasti, dia adalah antara yang terbaik dan pertahanan paling komited dalam skuad England.

FA England sebenarnya bodoh. Mereka kini kehilangan seorang pemain yang hebat. Terry bersara dari terlibat lagi dalam kancah antarabangsa disebabkan fakta bahawa FA England memilih untuk melancarkan tindakan mereka sendiri keatas John Terry selepas dia dibuktikan tidak bersalah. Simple.... sekarang England kehilangannya. Dari kacamata yang lebih jelas, tindakan John Terry bersara sebenarnya memberi mesej yang cukup besar dan amat efektif kepada England. England sebenarnya akan kerugian ditempat yang paling sakit untuk ditanggung nanti iaitu di tengah padang dengan ketiadaan Terry.

Pengurus England, Roy Hodgson secara jelas melahirkan rasa terkejut dan terkilan berkenaan ini dan melontarkan sokongan moral buat Terry. Apa yang pasti Hodgson lebih tahu apa yang akan dia hadapi selepas kehilangan John Terry. Hodgson memilih John Terry dan bukannya Rio Ferdinand dan itu satu pilihan yang amat bijak. Hodgson tahu John Terry memberikan sesuatu yang lebih extra sebagai seorang pemain dan pilihan yang jauh lebih baik berbanding Ferdinand. Apa yang dapat kita lihat dalam perlawanan menentang QPR dua minggu lepas ialah seorang yang berjiwa besar bila John Terry menghulurkan tangannya kepada Anton Ferdinand yang mana tidak disambut dengan seribu kesombongan.

Big man...
Hakikatnya, hanya beberapa orang sahaja yang benar-benar tahu tentang apa yang sebenarnya berlaku ditengah padang. Apa sahajalah tetapi fakta tetap kekal bagaimana dia telah dilepaskan oleh mahkamah kerana pembuktian dalam mahkamah membuktikan dia tidak bersalah. Adakah itu masih tidak cukup? Apa yang sebenarnya berlaku ialah dendam kesumat yang disebabkan oleh jeles dan mahu mendapatkan perhatian. Come on la Anton Ferdinand.... terimalah hakikat...tak kan tiba masanya, takkan ada masanya... kamu takkan dipanggil sampai bila-bilapun untuk bermain dengan skuad England. Sorry la brader!

England kehilangan seorang singa, seorang leader dan kita pasti bahwa semua org ini akan mula menepuk kepala mereka sendiri bila masanya tiba untuk perlawanan seterusnya untuk England.

Akhirnya, sekurang-kurangnya sebagai peminat dan penyokong Chelsea, kita tahu apa kebenarnyanya, kita tahu bagaimana sebenarnya John Terry dan yang paling utamanya ialah kita tahu Terry akan tetap seorang berjiwa Chelsea hingga ke akhirnya. Dia pemain kita, dia kapten, dia leader. John Terry, wa tabik lu....


MALAYSIAN BLUES Note:

For his country and FA England, John Terry always give them 2 salute fingers with pride. We can join him salute!... for FA England (but with one finger... the middle one). Thanks.

Malaysian Blues - The Chelsea FC



Berikan komen anda...


Kongsikan dengan rakan..

0 comments:

Post a Comment

Komen anda di sini...

MALAYSIAN BLUES - POST TERKINI

MALAYSIA SUPER LEAGUE 2014

ENGLISH PREMIER LEAGUE 2014/15

Komen anda mengenai BLOG MALAYSIANBLUES di sini...